Δες τώρα

Στην γκαλερί Σκουφά

«Έχεις πινέλα και χρώματα. Ζωγράφισε τον Παράδεισο και μπες μέσα». Με τα λόγια του Καζαντζάκη για οδηγό, ο Βασίλης Πέρρος μας καλεί στο ζωγραφικό του καταφύγιο, όπως το μεταφέρει από το εργαστήριο στην γκαλερί Σκουφά. Πλήθος φιλότεχνων επισκέφθηκε την γκαλερί της οδού Σκουφά 4 την βραδιά των εγκαινίων για να δει από κοντά το έργο του εικαστικού (ο Βασίλης έχει πραγματοποιήσει 7 ατομικές και έχει συμμετάσχει σε πάνω από 50 ομαδικές εκθέσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό. Έχει φιλοτεχνήσει µε έργα του εξώφυλλα βιβλίων και δίσκων και έχει επιμεληθεί σκηνογραφικά θεατρικές παραστάσεις).

Το τελευταίο του εικονογραφικό σύνολο δημιουργήθηκε μέσα στην πανδημία. Από το ξεκίνημά της, κατόπιν με τη συνθήκη του εγκλεισμού, ο ζωγράφος δεν έμεινε ερμητικά κλεισμένος, αλλά «κρυφοκοιτούσε» στα σπίτια. Περνούσε το αδιάκριτο βλέμμα του μέσα από τις χαραμάδες κι έριχνε τον φακό του για να συλλάβει τα τεκταινόμενα του σημερινού σπιτιού σε κάθε λεπτομέρεια. Ο οίκος και το σχήμα του εμφανίζεται σχεδόν σε όλα τα έργα ως εικόνα αρχετυπική. Πρωταγωνιστές είναι άνθρωποι καθημερινοί και το σπίτι είναι το πεδίο όπου εξελίσσεται η σύγχρονη πραγματικότητα πίσω από τις κλειστές πόρτες. Η έννοια του «οίκου» που προστατεύει ως απάγκιο, ενώνει, αλλά μπορεί και να περιορίζει, ακόμη και να συνθλίβει, ζωντανεύει και γίνεται επιφάνεια ζωγραφική. Στις δύο διαστάσεις καθρεφτίζεται ο ζωτικός χώρος όπου ο κόσμος βίωσε τα τελευταία χρόνια την πρωτόγνωρη δοκιμασία του εγκλεισμού υπό το φόβο της αόρατης απειλής. Το κεντρικό έργο που συμπυκνώνει την ιδέα του Βασίλη Πέρρου, τιτλοφορείται με τον εύγλωττο τίτλο «Exit» (Έξοδος). Είναι καρπός πολύμηνης προσπάθειας, έργο που το(ν) βασάνισε. Πρόκειται για σπονδυλωτό σύνολο από ιστορίες που λειτουργούν αυτόνομα κι όλες μαζί έχουν τη λογική «πολυκατοικίας». Την ιδέα της χωροταξίας πήρε όταν δίδασκε εικαστικά τους μαθητές του μέσω Webex. Στο ψηφιακό περιβάλλον άντλησε βιώματα αποκαλυπτικά, «παράθυρα» που του έδωσαν λύσεις ζωγραφικές. «Αυτή η εικόνα ήρθε και πότισε το μυαλό μου. Παρά τα στενά όρια του μαθήματος κατανοούσες τι επικρατεί σε κάθε οικογένεια, από μικρά ευτράπελα έως τρομερά δυσάρεστες ιστορίες. Παιδιά και γονείς έβγαλαν “ρίζες” επάνω στον καναπέ μπροστά σε μια οθόνη. Αυτήν την εικόνα, λοιπόν, ήθελα να μεταφέρω». Το σπίτι, όμως, του ζωγράφου δε μένει ακίνητο. Έχει πόρους, αναπνέει ως ύπαρξη, μετακινείται, διαστέλλεται, ανοίγει και κλείνει θυμίζοντας συμπληγάδες, παραλλάσσοντας κάθε τόσο την οπτική γωνία, εστιάζοντας σε διαφορετικά σημεία του χώρου ή μεγεθύνοντας τα πρόσωπα. Κάθε φιγούρα παρουσιάζεται με διπλάσιο κεφάλι κατ’ αναλογία με το κανονικό, σε μία «παραμόρφωση της μαριονέτας» όπως την αποκαλεί. «Ήθελα να δείχνει σαν κουκλοθέατρο με μαριονέτες θλιβερά πραγματικές. Διότι είμαστε θιασώτες ενός έργου που παίζουμε άθελά μας με νήματα αόρατα». Στην ντεκουπαρισμένη ζωγραφική επιφάνεια ο Πέρρος χτίζει το χρονικό μιας εποχής. Αρχιτεκτονεί ένα αναγνωρίσιμο προσωπικό σύμπαν, στο οποίο καλείται να μετάσχει, με δημιουργικό τρόπο, και ο πλέον αμύητος θεατής. Καθένας δηλαδή μπορεί να βρει τον εαυτό του εκεί και οι προσωπικές ιστορίες γίνονται υπόθεση συλλογική. Ο δημιουργός αντλεί τα υλικά του από την παραστατική ζωγραφική για να μιλήσει για την εσωτερίκευση του θανάτου και πώς αυτή η ψυχική καταγραφή επηρεάζεται από μια εξωτερική μαζική απειλή όπως η πανδημία. Μια τέχνη που αποζητά το υπερβατικό μέσα από τον ρεαλισμό. Αν και ζούμε την αυγή της εικονικής πραγματικότητας, η πραγματική πραγματικότητα είναι πιο σκληρή όταν την αντικρίζουμε. Και η τέχνη έχει τη δύναμη να ρίχνει ένα διαφορετικό φως. 

Λύτρα
Ο εικαστικός με την Έλενα Παπαδημητρίου, την Φαίη Κοκκινοπούλου και την Φρόσω Λύτρα.

 

Πέρρος
Ο Κώστας Μιχελάκης, ο Βασίλης Πέρρος, ο Δημήτρης Ντάσσιος και ο Γιάννης Καλλιγάς.

 

Ο Κωνσταντίνος Μούσας και ο Δημήτρης Κοντογιάννης.
Ο Κωνσταντίνος Μούσας και ο Δημήτρης Κοντογιάννης.

 

Φωτογραφίες: Studio Panoulis

 

διαβάστε στη συνέχεια

Art & Design

Οι πρώτες φωτογραφίες από την παράσταση του Γιώργου Καπουτζίδη “Η Καρυάτιδα!” για το Εθνικό Θέατρο

Το νέο σπαρταριστό έργο του Γιώργου Καπουτζίδη Η Καρυάτιδα! κάνει πρεμιέρα σε σκηνοθεσία Κατερίνας Μαυρογεώργη στο Θέατρο REX -Σκηνή «Ελένη Παπαδάκη» στις 7 Φεβρουαρίου. Μια ανελέητη κωμωδία, αφιερωμένη στη μεγαλειώδη και ιστορική ικανότητα του πολύπαθου αυτού τόπου να μπλέκει μόνιμα σε κωμικοτραγικές περιπέτειες. Το έργο Η Καρυάτιδα! είναι ανάθεση του Εθνικού Θεάτρου στον συγγραφέα, στο πλαίσιο του Αφιερώματος στο Νεοελληνικό έργο. Σε περίπου μισή ώρα από τώρα, πρόκειται […]

διαβάστε το άρθρο
Art & Design

Inspire στο Ψυχικό

Η Μαρία-Λήδα Παπαδόγκωνα και ο Παναγιώτης Ζιαζιάς υποδέχθηκαν τους εκλεκτούς τους καλεσμένους στο grand opening του εντυπωσιακού Inspire, που σε συνεργασία με το brand Dôme Deco ειδικεύεται στον σχεδιασμό και την κατασκευή επίπλων & objects.

διαβάστε το άρθρο
Art & Design

Art Athina 2024

Δίνοντας έμφαση στο design, την οικολογία, τη βιωσιμότητα και τη συμπερίληψη, εγκαινιάστηκε το απόγευμα της Πέμπτης 19 Σεπτεμβρίου η Art Athina 2024, με την συμμετοχή 71 αιθουσών τέχνης από την Ελλάδα και 10 ακόμη χώρες. Στη φετινή 31η χρονιά από την ίδρυση της (αλλά 27η φορά που διοργανώνεται από τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Αιθουσών Τέχνης), το μεγαλύτερο ετήσιο εικαστικό γεγονός στην Ελλάδα άνοιξε τις πόρτες του και υποδέχθηκε μέχρι τις 23 Σεπτεμβρίου το φιλότεχνο κοινό στον ιστορικό εκθεσιακό χώρο του Ζαππείου Μεγάρου. Οι αρκετές χιλιάδες επισκεπτών παρακολούθησαν τις πλέον πρόσφατες προτάσεις των γκαλερί, είδαν ιστορικά έργα και ήρθαν σε επαφή με τις τάσεις των αιθουσών τέχνης από το εξωτερικό.  

διαβάστε το άρθρο