Με τον καλύτερο τρόπο μπήκε ο Οκτώβριος: Την Τρίτη 1η Οκτωβρίου πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια του νέου μουσείου του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή, στην Αθήνα. Η Πρόεδρος του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή Ευανθία Καραδόντη, η Αντιπρόεδρος Ελένη Αρβελέρ, το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου Δήμητρα Φιλίππου και ο Διευθυντής Κυριάκος Κουτσομάλλης υποδέχθηκαν τους καλεσμένους. Σχεδόν ολόκληρη η πολιτική ηγεσία, Πρυτάνεις, Πρόεδροι ιδρυμάτων και μουσείων, καλλιτεχνικοί διευθυντές αλλά και στελέχη μουσείων του εξωτερικού έδωσαν το παρών στα πολυαναμενόμενα εγκαίνια του Μουσείου που τοποθετούν την Αθήνα ακόμη ψηλότερα στον χάρτη της Τέχνης. Μετά το πέρας της εκδήλωσης οι καλεσμένοι ξεναγήθηκαν στους εκθεσιακούς χώρους του μουσείου από την υπεύθυνη συλλογής του Ιδρύματος Μαρία Κουτσομάλλη-Moreau. Στην συνέχεια της ίδιας ημέρας το Μουσείο άνοιξε τις πόρτες του, σε ένα κλίμα γιορτής, για πλήθος καλεσμένων. Διακεκριμένοι εικαστικοί, καθηγητές, συλλέκτες, γκαλερίστες, συγγραφείς, στελέχη μουσείων, εκδότες, ηθοποιοί και πολλοί φίλοι προσήλθαν να θαυμάσουν τα μοναδικά εκθέματα του νέου Μουσείου.
Στην cover photo: Η Ευανθία Καραδόντη και ο Κυριάκος Κουτσομάλλης υποδέχονται τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλο, τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη με την σύζυγό του, Μαρέβα Μητσοτάκη και την Υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.
Από το 1956, που άρχισε να δημιουργείται η μυθική συλλογή, μέχρι σήμερα έχουν υφανθεί άπειροι μύθοι: έληξαν διενέξεις, αγοράστηκαν εκατοντάδες πίνακες, λύθηκαν αινίγματα, μετατράπηκαν σε θρίλερ δημοπρασίες, γράφτηκαν οι πιο γοητευτικές ιστορίες. Κι ενώ το Μουσείο άλλαζε τοποθεσίες και σχέδια -τουλάχιστον για 30 χρόνια-, η μυστικοπάθεια γύρω από τη μυθική συλλογή του ζεύγους Γουλανδρή με αριστουργήματα του 19ου και 20ού αιώνα παραμένει. Τον ακριβή κατάλογο των έργων γνωρίζει μόνο το υπουργείο Πολιτισμού, καθώς το Ίδρυμα έχει καταθέσει σχετική λίστα ήδη από τα πρώτα χρόνια προσπαθειών. Σε κάθε περίπτωση, τα ονόματα των Πικάσο, Βαν Γκογκ, Ντεγκά, Σεζάν, Γκογκέν, Μονέ, Σαγκάλ, Πόλοκ, Ροντέν, Τζακομέτι, Μπέικον και Κλε που κατά καιρούς έχουν ακουστεί προκαλούν ίλιγγο. Άλλωστε, η απουσία ανάλογου μουσείου διεθνούς εμβέλειας από τη χώρα αλλά και το γεγονός ότι το ζεύγος Γουλανδρή επιθυμούσε να παραμείνει πάση θυσία η αδιανόητη αυτή συλλογή στην Ελλάδα υποχρέωσαν κάποτε την ελληνική κυβέρνηση να δεσμευτεί ότι θα δωρίσει το οικόπεδο που θα βρεθεί για την ανέγερση του μουσείου. Αλλεπάλληλες προσφυγές και πολυετείς δικαστικές περιπέτειες, έργα που δεν έχουν εκτεθεί παρά στους τοίχους των ανά τον κόσμο κατοικιών της οικογένειας Γουλανδρή, ιστορίες από δημοπρασίες και μυστήριες διαδρομές φαίνεται ότι πλέον ανήκουν στο παρελθόν. Το ολοκαίνουργιο μουσείο συνολικού εμβαδού 7.300 τ.μ που εκτείνεται σε 12 συνολικούς ορόφους άνοιξε τις πόρτες του πανηγυρικά στην Ερατοσθένους 13 στο Παγκράτι, ακριβώς στην πλατεία του Αγίου Σπυρίδωνα. Την βραδιά των εγκαινίων, έβλεπες σε όλους του ορόφους ανθρώπους της Τέχνης -πρέπει να πέρασαν όλοι από εκεί- να συνομιλούν με απλά φιλότεχνους, να τους εξηγούν, και όλοι να χαίρονται επί της ουσίας για αυτό το κόσμημα, χωρίς ζήλιες και κόμπλεξ. Εκεί που θαύμαζες τα κεραμικά του Πικάσο, άκουγες ένα “συγγνώμη, μου επιτρέπεται;” και γυρνούσες και έβλεπες τον Κώστα Τσόκλη, που πριν από λίγο θαύμαζες το έργο του στον 4ο όροφο, μαζί με τα άλλα της θρυλικής γενιά του ’60. Λίγο πιο δίπλα, η Δάφνη Ζουμπουλάκη έβλεπε συγκινημένη τα δύο έργα του Μώραλη… Κάπως έτσι κύλησε η πρώτη μέρα, και νύχτα των εγκαινίων, κατατάσσοντας αυτή την βραδιά ως την σημαντικότερη του φθινοπώρου. Μην χάσετε αυτό το δώρο στον εαυτό σας, ένα δώρο του Βασίλη και της Ελίζας Γουλανδρή προς όλους τους Έλληνες, αλλά και τους επισκέπτες μας.
Ο Διευθυντής του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή, Κυριάκος Κουτσομάλλης χαρακτήρισε το νέο Μουσείο ως “χώρο κοινωνικής ανεξιθρησκείας!”
Φωτογραφίες: Studio Panoulis, NDPphoto