Home  »  Social Life

Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη

Δυνατό μήνυμα για την επιτακτική ανάγκη επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα!

11/03/2022
Βαρδινογιάννη

Μια εμβληματική άκρως συμβολική εκδήλωση, αφιερωμένη στις «Ξενιτεμένες Θεές του Παρθενώνα», πραγματοποιήθηκε από το Μουσείο της Ακρόπολης και το Ίδρυμα Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη, την Τρίτη 8 Μαρτίου, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας. Υπό το φως της Ακρόπολης, στην αριστουργηματική Αίθουσα του Παρθενώνα, και με κεντρικό ομιλητή τον κορυφαίο Βρετανό ιστορικό τέχνης Δρ. Tom Flynn, εστάλη ένα δυνατό παγκόσμιο μήνυμα για την επιτακτική ανάγκη επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα, αλλά και για την ανάγκη επιστροφής στις Αξίες που το Μνημείο αυτό συμβολίζει: τη Δημοκρατία, την Ισότητα και την Αλληλεγγύη.
Η εκδήλωση κορυφώθηκε με ένα απόσπασμα της μουσικής παράστασης «Των Σιωπηλών Σπαράγματα»: λυρικές αφηγήσεις και τραγούδια που ερμήνευσε η Μαρία Φαραντούρη, μελοποιημένα από την Λένα Πλάτωνος.

Ο Πρόεδρος του Μουσείου της Ακρόπολης Καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής καλωσόρισε τους καλεσμένους στην εκδήλωση σημειώνοντας πως η «Ημέρα της Γυναίκας» είναι άμεσα συνυφασμένη με τον Παρθενώνα και τη Θεά Αθηνά την οποία επέλεξαν οι Αθηναίοι να τιμήσουν με τη δημιουργία αυτού του μνημείου: «Οι Αθηναίοι δεν επέλεξαν τον Δία ή τον Ποσειδώνα, αλλά επέλεξαν μια γυναικεία Θεά, την Θεά Αθηνά, για να τη χρησιμοποιήσουν και να προβάλουν σε αυτή τα χαρακτηριστικά της δικής τους κοινωνίας. Οι Αθηναίοι ήθελαν πάντοτε να είναι οι πρωτοπόροι στον πολιτισμό και στον εκπολιτισμό, το ίδιο και η Θεά τους θεωρείται ότι εκπολίτισε την άγρια φύση και ότι κατάφερε να περάσει στην κοινωνική ζωή αυτό το μήνυμα στους ανθρώπους, οι οποίοι ζούσαν παλιότερα σε ένα άλλο επίπεδο. Η Αθηνά θεωρείτο από τους Αθηναίους ότι είναι μια Θεά της επινόησης, ότι λύνει πράγματα. Η Αθηνά αποτέλεσε το δοχείο στο οποίο πέρασαν όλες οι σπουδαίες ιδιότητες αυτής της κοινωνίας, για αυτό οι Αθηναίοι κατασκεύασαν για αυτήν τα κτίρια της Ακρόπολης, και ιδιαίτερα τον Παρθενώνα».

Η Πρέσβης Καλής Θελήσεως της UNESCO Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη, η Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου και ο Γενικός Διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης, Καθηγητής Νικόλαος Σταμπολίδης.

Η Πρέσβης Καλής Θελήσεως της UNESCO Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη, η Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου και ο Γενικός Διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης, Καθηγητής Νικόλαος Σταμπολίδης.

Αμέσως μετά η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου, ξεκίνησε την εμπνευσμένη ομιλία λέγοντας: «Η Αθηνά, η Δήμητρα, η Άρτεμις, η Αφροδίτη, η Εστία. Η Ίρις, η Αμφιτρίτη, η Ωρείθυια, η κρήνη Καλλιρόη. Οι Αμαζόνες και οι Λαπιθίδες. Οι εργαστίνες και οι κανηφόροι. Θεές, ημίθεες, κοινές θνητές, σε αγαστή συνύπαρξη, εποικούν τις μετόπες, τα αετώματα, τη ζωφόρο του αριστουργηματικού μνημείου, λαξευμένες με σπάνια τέχνη, υποδείγματα φυσικού κάλλους, σεμνότητας, δύναμης ή μεγαλείου», ενώ συνέχισε στέλνοντας ένα δυνατό μήνυμα για επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, μια κίνηση η οποία όπως χαρακτηριστικά είπε θα σημάνει και τη δυνατότητα υπέρβασης «διαφορών που επιμένουν επί εκατονταετίες»: «Σήμερα, που ο πόλεμος βρίσκεται τόσο κοντά μας, απειλώντας τη ζωή και καταστρέφοντας τα ειρηνικά έργα των ανθρώπων, σήμερα που μια νέα γενιά ξενιτεμένων παίρνει τον δρόμο της προσφυγιάς, ατενίζουμε τα αριστουργήματα του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού με ακόμα μεγαλύτερη συγκίνηση και σεβασμό για τις αξίες που μεταφέρουν. Κι αν επιζητούμε την επάνοδο των ξενιτεμένων μας γλυπτών στον τόπο που τα γέννησε είναι γιατί μια τέτοια κίνηση έχει βαρύ συμβολισμό: η επανένωση ενός ακρωτηριασμένου μνημείου παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς δεν σημαίνει απλώς την αποκατάσταση μιας ιστορικής αδικίας, αλλά και τη δυνατότητα υπέρβασης, σε παγκόσμιο επίπεδο, διαφορών που επιμένουν επί εκατονταετίες».

Η Πρέσβης Καλής Θελήσεως της UNESCO Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη μίλησε για το νήμα της ιστορίας που συνδέει τη μοίρα των γυναικών ανά τους αιώνες, κάνοντας ξεχωριστή αναφορά στις γυναίκες που δοκιμάζονται σκληρά από τις ένοπλες συγκρούσεις και το βίαιο ξεριζωμό από τις πατρίδες τους: «Η φετινή Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας βρίσκει τον πλανήτη μπροστά σε μια βίαιη ένοπλη σύγκρουση και όλοι μας παρακολουθούμε με ανείπωτη θλίψη και βαθιά οδύνη το δράμα των αθώων θυμάτων ενός πολέμου. Ανάμεσα τους και χιλιάδες γυναίκες. Μητέρες, κόρες, σύζυγοι, θρηνούν για την απώλεια των αγαπημένων τους που τους στέρησε ο πόλεμος. Ξεριζώνονται αναζητώντας ασφάλεια μακριά από τη βία και την καταστροφή, αποζητούν την επιστροφή τους στο σπίτι τους και στην δική τους αγαπημένη πατρίδα. Η αποψινή εκδήλωση είναι αφιερωμένη στις «Ξενιτεμένες Θεές του Παρθενώνα». Γυναίκες πλασμένες μέσα από την αγκαλιά από το χώμα της Αττικής γης, σαν φτιαγμένες από χέρι θεϊκό, που αντικρίζοντας τες σχεδόν ακούς την ανάσα τους. Θεές και θεότητες, ηρωίδες και θνητές, όλες τους σύμβολα του κεντρικού ρόλου των γυναικών στις ανθρώπινες κοινωνίες ανά τους αιώνες. Αιχμάλωτες στους τέσσερις τοίχους ενός Μουσείου, χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από την πατρίδα τους, υπομένουν καρτερικά την ημέρα που θα αντικρίσουν ξανά το ελληνικό φως. Νιώθω πως το νήμα που ενώνει αδιάκοπα την ιστορία και τις μοίρες των ανθρώπων στα βάθη των αιώνων, ενώνει σήμερα κάθε γυναίκα που αγωνίζεται σε όλα τα πλάτη και τα μήκη της γης να δημιουργήσει έναν καλύτερο, δικαιότερο, πιο ειρηνικό και πιο δημοκρατικό κόσμο για τα παιδιά της, για τις επόμενες γενιές».

Ο Γενικός Διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης, Καθηγητής Νικόλαος Σταμπολίδης μίλησε για την έκφραση της κεντρικής παρουσίας της Γυναίκας μέσα από τον αρχαιοελληνικό πολιτισμό: «Η Φύση είναι Γυναίκα. Μπορεί να προίκισε τον άνδρα με μυϊκή δύναμη, μα στη γυναίκα χάρισε αντοχή. Και κάτι ακόμα: την εμπιστεύτηκε να φέρει μέσα της κάθε φορά τη νέα ζωή. Σε έναν πολιτισμό, όπως ο αρχαιοελληνικός, η ισορροπία ανάμεσα στα δύο φύλα ήταν φυσικό να βρει την έκφρασή της και στο σύνολο του αριστουργηματικού γλυπτού διάκoσμου του Παρθενώνα, στο μνημείο –σύμβολο της Παγκόσμιας Κληρονομιάς. Αρχαίες θεές, γυναικείες υποστάσεις με όνομα και ταυτότητα, πλασμένες στη φαντασία, στην πίστη, και στις δοξασίες ενός λαού που προσωποποιεί τα πάντα με κέντρο τον άνθρωπο, σμιλεμένες στο μάρμαρο, από χέρια που ώσμωναν το πνεύμα με την ύλη, η Αθηνά, η Δήμητρα, η Ίριδα, η Άρτεμις, η Αφροδίτη, η Διώνη, η Εστία, βίαια αποσπασμένες, ακρωτηριασμένες, πρόσωπα που δεν βολεύονται παρά μόνο κάτω από τον αττικό ήλιο, βρίσκονται για χρόνια μακριά από τη γενέθλια γη, περιμένοντας τον νόστο στην πατρίδα, οι ξενιτεμένες…… Μαρμάρινες γυναίκες θεές και θνητές, που η φθορά και ο χρόνος σεβάστηκαν αλλά ο πόλεμος κι η βία ακρωτηρίασαν, σέρνοντάς τις αιχμάλωτες ως λάφυρα σε τόπους ξένους. Γυναίκες μακριά από τις πατρίδες τους, σπρωγμένες από την Ανάγκη, τον κίνδυνο, τις πολιτικές και κοινωνικές ή θρησκευτικές διώξεις στο διάβα των αιώνων υπήρξαν και υπάρχουν πολλές. Κάποιες «φαντάσματα και φάσματα, φιλιά και χείλη χωνεμένα με τα παραπετάσματα του χρόνου διάπλατα ανοιχτά», όπως λέει ο ποιητής, προχώρησαν αφήνοντας το άρωμά τους στην ιστορία».

 

Αμέσως μετά ακολούθησε η Κεντρική Ομιλία με τίτλο «Οι ξενιτεμένες Θεές του Παρθενώνα» από τον Ιστορικό Τέχνης και συνιδρυτή του Flynn&Giovani Art Provenance Research Δρ. Tom Flynn ο οποίος μέσα από την ομιλία του τόνισε πως δεν υπάρχει πιο κατάλληλη στιγμή για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο στο Μουσείο της Ακρόπολης: «Η ζωφόρος είναι ένα από τα αρχαιότερα και πιο συνεκτικά αφηγηματικά έργα στην ιστορία της τέχνης, μια ιστορία χθόνιας απήχησης για την Αθήνα και τους πολίτες της. Άλλο είναι να αφαιρέσετε τη μισή ιστορία από το ίδιο το κτίριο, και άλλο να την αποκόψετε εντελώς από το αρχικό νόημα και το αρχικό του πλαίσιο. Εκεί βρίσκεται η συνάφεια της έννοιας της ενοποίησης τη συγκεκριμένη στιγμή. Σήμερα γινόμαστε μάρτυρες ενός συνδέσμου στην ιστορία. Μια στιγμή δυνητικά βαθέος και διαρκούς διχασμού στην Ευρώπη. Χώρες από όλο τον κόσμο και από όλο το πολιτικό φάσμα έχουν συγκεντρωθεί σε ενότητα για να αντιταχθούν σε μια επικίνδυνη εκδήλωση φασισμού και μια θανάσιμη απειλή για τη δημοκρατία. Αυτό που αναπτύσσεται στην Ουκρανία είναι, για να δανειστώ μια φράση από τον Τόμας Πέιν, «η πιο γελοία και αναιδής από όλες τις τυραννίες». Μέχρι τώρα ίσως έχετε μαντέψει πώς θα ολοκληρώσω αυτή τη σύντομη ομιλία. Η ανάγκη για ενότητα μεταξύ των εθνών είναι σήμερα πιο επιτακτική από οποιαδήποτε στιγμή μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Η ενότητα μπορεί να εκφραστεί όπως ήταν τελευταία, με τη διπλωματία και τη φωνητική αντίθεση με τους παράγοντες της καταπίεσης και του διχασμού. Μετά την εισβολή στην Ουκρανία, η ενότητα εκδηλώθηκε επίσης στον πολιτιστικό τομέα, όπου οι διεθνείς οργανισμοί των οποίων οι δραστηριότητες συνήθως συγκεντρώνουν τον κόσμο επέλεξαν σχεδόν ομόφωνα να αποκλείσουν τη Ρωσία από μεγάλα γεγονότα. Αλλά τώρα που έχουμε αυτό το όμορφο Mουσείο με τις ειδικά φτιαγμένες γκαλερί του Παρθενώνα, σίγουρα δεν υπάρχει πιο κατάλληλη στιγμή για να επιστρέψουμε τα δείγματα του Λονδίνου στην Αθήνα. Τι βαθιά συμβολική χειρονομία θα ήταν να ενοποιήσει μια ομάδα αντικειμένων που μέχρι τώρα ήταν πηγή διαμάχης και διχασμού. Αυτή η χειρονομία δεν θα είχε απήχηση σε όλο τον κόσμο;»

Φαραντούρη

Η Μαρία Φαραντούρη.

Η εκδήλωση κορυφώθηκε με τη συγκλονιστική ερμηνεία της Μαρίας Φαραντούρη που μάγεψε το κοινό με τη φωνή της στη μουσική παράσταση «Των Σιωπηλών Σπαράγματα», η οποία παρουσιάστηκε για πρώτη φορά. Πρόκειται για λυρικές αφηγήσεις και τραγούδια βασισμένα σε άγνωστα μέχρι τώρα έργα ποιητριών του Αρχαίου Κόσμου με απόδοση στα νέα ελληνικά από τον Θάνο Τσακνάκη. Η Λένα Πλάτωνος συνέθεσε τη μουσική, η Μαρία Φαραντούρη ερμήνευσε και η ηθοποιός Μαρία Σκουλά ήταν η αφηγήτρια. Το πλήρες έργο «Των Σιωπηλών Σπαράγματα» θα κάνει πρεμιέρα στις 13 Ιουλίου 2022 στην Ελευσίνα, σε παραγωγή της 2023 ΕΛΕVΣΙΣ Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, με την καλλιτεχνική επιμέλεια του Μιχαήλ Μαρμαρινού

Η Μαρία Φαραντούρη, ο Θάνος Τσακνάκης, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός και η Λένα Πλάτωνος.

Η Μαρία Φαραντούρη, ο Θάνος Τσακνάκης, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός και η Λένα Πλάτωνος.

 

Η Κατερίνα Διδασκάλου συντόνισε την εκδήλωση.

Η Κατερίνα Διδασκάλου συντόνισε την εκδήλωση.

 

Αντσακλή

Η Πρώτη Κυρία της Κύπρου Άντρη Αναστασιάδη με τον Άρη και την Ζέττα Αντσακλή και την κόρη τους, Αλεξία Αντσακλή-Βαρδινογιάννη.

 

Φωτογραφίες: Studio Panoulis

 

To Mr-Green.gr χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει τη διαδικτυακή εμπειρία σας. Διαβάστε περισσότερα...

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close