Λένα Παπαληγούρα & Δημήτρης Μοθωναίος

Παράφορα ερωτευμένοι στον νεανικό Ματωμένο Γάμο του Κακλέα!

28/12/2014
Παπαληγούρα

Δύο από τους σημαντικότερους ηθοποιούς της γενιάς τους, η Λένα Παπαληγούρα και ο Δημήτρης Μοθωναίος, πρωταγωνιστούν στον κατά Κακλέα Ματωμένο Γαμο. Επιτέλους – μετά από αρκετές περιπέτειες, ως προς την εύρεση θεατρικού χώρου- ο Ματωμένος Γάμος του Λόρκα σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα «συντελείται» εδώ και δυο εβδομάδες στο θέατρο Αποθήκη. Σε αυτό το αριστούργημα του Λόρκα, η ποίηση συναντά την σκληρότητα και το πάθος την απόγνωση. Πρόκειται για μία σπουδή για τον έρωτα και τον θάνατο. Όπως δήλωσε ο Γιάννης Κακλέας, στο έργο αυτό ο Λόρκα μας προειδοποιεί ότι το να προσπαθήσεις να πραγματοποιήσεις τα όνειρά σου είναι μονόδρομος. «Καλύτερα να πεθάνεις χύνοντας όλο το αίμα σου, παρά να ζεις και να το έχεις σάπιο μέσα στις φλέβες σου» είναι η πιο δυναμική φράση του έργου. Μια φράση καθοριστική για τους πρωταγωνιστές του δράματος και «προειδοποιητική» για μας σήμερα («εάν δεν πραγματοποιήσουμε τα όνειρά μας θα εκραγούμε» όπως εξήγησε ο σκηνοθέτης στην συνέντευξη τύπου της παράστασης). Σε ένα λιτό και μαύρο σκηνικό (οδηγία- επιθυμία του ίδιου του συγγραφέα προς τους σκηνοθέτες), ο Κακλέας ανακάτεψε στοιχεία σωματικού θεάτρου, με ροκ μουσική και δημιούργησε μια συγκινητική και υπέροχη παράσταση, που έχει ωστόσο σαφείς κινηματογραφικές επιρροές από τον Λαρς Φον Τρίερ. Με στόχο πάντα το θέατρο ερμηνειών, ο ίδιος έκανε λόγο για την πιο λιτή σκηνοθεσία που έχει κάνει, τονίζοντας ότι η παράσταση στηρίζεται πάρα πολύ στους ηθοποιούς. Το ερωτευμένο ζευγάρι, η Λένα και ο Δημήτρης, καταφέρνουν με άνεση να ανταπεξέλθουν στο βάρος αυτών των εμβληματικών ρόλων του διεθνούς ρεπερτορίου. Δούλεψαν σκληρά και πολύ για την δουλειά, μαζί με όλο τον θίασο φυσικά, και αυτό φάνηκε – και από τις ερμηνείες αλλά και από τις sold out παραστάσεις (η Λένα παίζει και σε άλλη sold out παράσταση, την Κατερίνα του Κορτώ και του Νανούρη). Ο συγκεκριμένος γάμος έχει και μια άλλη πρωτοτυπία: είναι ένας νεανικός γάμος, και δεν το λέω μόνο για το πρωταγωνιστικό ερωτικό ζευγάρι αλλά και για τον ρόλο της μάνας (ο σπουδαίος αυτός ρόλος παραδοσιακά δίνεται σε μεγαλύτερες ηλικιακά), που εδώ ερμηνεύει μοναδικά μια νέα ηλικιακά ηθοποιός, η Εβελίνα Παπούλια και την οποία πιστεύει πολύ ο σκηνοθέτης, ο οποίος με την επιλογή του δικαιώνεται πλήρως. Εξαιρετικός και ο γαμπρός του έργου, ο Λάμπρος Κτεναβός αλλά και όλοι οι ηθοποιοί που καταχειροκροτούνται κάθε βράδυ. Σαν σκηνές, στα highlights, η εξομολόγηση της νύφης, το φεγγάρι (που τόσο έχει σημασία στη γραφή του Λόρκα), η σκηνή με τις μάσκες και οι ερωτικές σκηνές.

Παπαληγούρα

Στην παράσταση πρωταγωνιστούν οι: Εβελίνα Παπούλια (Μάνα), Λένα Παπαληγούρα (Νύφη), Δημήτρης Μοθωναίος (Λεονάρντο), Λάμπρος Κτεναβός (Γαμπρός), Ειρήνη Μπούνταλη (Γυναίκα), Δημήτρης Γεωργαλάς (Πατέρας), Ιφιγένεια Αστεριάδη (Φεγγάρι/Δούλα), Αριάδνη Καβαλιέρου (Παιδί/Θάνατος).

Ο Ματωμένος γάμος του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα γράφτηκε το 1932, 4 χρόνια πριν τη δολοφονία του. Είναι ένα από τα τρία τραγικά θεατρικά έργα της “ισπανικής υπαίθρου” του συγγραφέα. Τα άλλα δυο είναι η Γέρμα και Το Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα. Και τα τρία έργα υπογραμμίζουν την πειθήνια υποταγή των γυναικών που αποζητούν ελευθερία στην παραδοσιακή κοινωνία της ισπανικής υπαίθρου. Ο Λόρκα εμπνεύστηκε από ένα άρθρο εφημερίδας που ανέφερε ένα πραγματικό έγκλημα του 1928 στην ανδαλουσιανή πόλη Níjar. Επρόκειτο για ένα ζευγάρι που αγαπιόταν από παλιά και κλέφτηκε λίγο πριν η νεαρή παντρευτεί με έναν άλλο άντρα, τον οποία δεν αγαπούσε. Το αποτέλεσμα ήταν μια αιματηρή εκδίκηση από τον αδερφό της νύφης, που σκότωσε τον άντρα και ξυλοκόπησε άγρια την αδερφή του, αφήνοντας την να πεθάνει. Όμως, αυτή επιβίωσε. Ο Λόρκα άλλαξε αρκετά αυτή την ιστορία, βάζοντας το γαμπρό και τον εραστή να συγκρούονται μέχρι θανάτου και προσθέτοντας πολλά άλλα στοιχεία σε ένα σπουδαίο δράμα του μεσοπολέμου, που θυμίζει αρχαία τραγωδία και μιλάει για την καταστροφική δύναμη του πάθους.

Παπαληγούρα

Υπόθεση
Η Μάνα, απομονωμένη μετά  από το θάνατο του συζύγου και του μεγαλύτερου γιου της από το χέρι των Felix, δίνει την ευχή της στον μικρότερο γιο της για να παντρευτεί μια κοπέλα που ζει κοντά στην πόλη. Μια γειτόνισσα συζητάει με τη Μάνα και της αποκαλύπτει πως η Νύφη ήταν παλιά αρραβωνιασμένη με τον Λεονάρντο, συγγενή των Felix που σκότωσαν την οικογένειά της. Ο Λεονάρντο είναι τώρα παντρεμένος με την εξαδέλφη της Νύφης και μένει μαζί με τη γυναίκα του και την πεθερά του. Η Μάνα επισκέπτεται με το γιο της το σπίτι της Νύφης και συζητά με τον πατέρα της τελευταίας, τα διαδικαστικά του γάμου. Μετά το γάμο, όλος ο κόσμος γυρίζει στο σπίτι της Νύφης για το γαμήλιο γλέντι. Εκεί, αναζητούν τη Νύφη και τον Λεονάρντο, αλλά ανακαλύπτουν ότι το έσκασαν με το άλογο. Ο Γαμπρός εξοργισμένος βγαίνει να κυνηγήσει και να σκοτώσει τον Λεονάρντο ενώ η Μάνα διατάζει όλους τους καλεσμένους να χωριστούν σε ομάδες και να ψάξουν για το ζευγάρι. Στο δάσος, όπου βρίσκονται ο Λεονάρντο και η Νύφη, εμφανίζονται τρεις ξυλοκόποι που συζητούν τα γεγονότα, λέγοντας ότι το ζευγάρι θα ανακαλυφθεί μόλις βγει το φεγγάρι και φωτίσει το δάσος. Το Φεγγάρι, προσωποποιημένο, ρίχνει το φως του, ενώ συνοδεύεται από μια ζητιάνα, που δηλώνει ότι ο θάνατος απλώθηκε στο δάσος.  Μέσα σ’ αυτή την ατμόσφαιρα δηλώνεται ο θάνατος των δύο αντρών. Μετά το φονικό, η Μάνα βλέπει τη Νύφη να γυρίζει με σκοπό να της εξηγήσει γιατί το έσκασε με τον Λεονάρντο. Της απαγορεύει να θρηνήσει μαζί της, δίνοντας τέλος στην ιστορία.

 

To Mr-Green.gr χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει τη διαδικτυακή εμπειρία σας. Διαβάστε περισσότερα...

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close