Πέρσι παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ ως working progress και φέτος επέστρεψε και άνοιξε πανηγυρικά το Φεστιβάλ Αθηνών με την πρώτη sold out παράσταση (γούρι!). Ο λόγος για την Πάπισσα Ιωάννα σε σύνθεση και σκηνοθεσία του Δημήτριου Μαυρίκιου. Η Γιούλικα Σκαφιδά, ο Αλέξανδρος Βάρθης, ο Αντίνοος Αλμπάνης και η μεγάλη κυρία του θεάτρου μας Ράνια Οικονομίδου πρωταγωνιστούν στην μεταφορά του μυθιστορήματος του Εμμανουήλ Ροϊδη που δημοσιεύτηκε το 1866 με τον χαρακτηρισμό «μεσαιωνική μελέτη», σύμφωνα με τον ίδιο τον συγγραφέα, και όπου εξιστορείται ο βίος της Ιωάννας, μίας γυναίκας, η οποία, προσποιούμενη ότι ήταν άντρας, κατάφερε να αναρριχηθεί στην ιεραρχία της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας και να φτάσει μέχρι και το αξίωμα του Πάπα. Αυτό που πέρσι παρουσιάστηκε σαν μια πρόβα ή παράσταση εν εξελίξει, φέτος «έρχεται» ως μια ολοκληρωμένη σκηνική άποψη που καθηλώνει το κοινό!
Η φωνή του Δημήτρη Μαυρίκιου από το ηλεκτρολογείο, ακριβώς δέκα λεπτά μετά τις 9 δίνει και την επίσημη έναρξη αυτής της πολυμορφικής πρόβας, όπου ξεκινά με τον λιθοβολισμό της Ιωάννας και 2-3 ηθοποιούς του θιάσου να μας εισάγουν στο έργο. Το μυθιστόρημα βασίζεται στο σχετικό μεσαιωνικό θρύλο της Πάπισσας Ιωάννας σύμφωνα με τον οποίο μια γυναίκα βρέθηκε στο θρόνο του Βατικανού κατά την περίοδο 855-858. Πολλοί ισχυρίζονται ότι η ιστορία είναι αληθινή – τουλάχιστον μέχρι αποδείξεως του αντίθετου! Η παράσταση βασίζεται σ’ ένα θεατρικό κείμενο το οποίο προκύπτει ως σύνθεση στοιχείων από το αφορισμένο μυθιστόρημα, αλλά και από τη ζωή του Ροΐδη με τη μητέρα του. Η συγκλονιστική βιογραφία της Κορνηλίας Ροΐδη μοιάζει, κατά τον σκηνοθέτη, να προσφέρει υλικό για τη θρυλική πάπισσα του Μεσαίωνα. Ξεκινά από τη γέννηση έως το τέλος της ζωής της Ιωάννας με κεντρικό άξονα τη γνωριμία και τον έρωτά της για τον μοναχό Φρουμέντιο, τα ταξίδια τους -με την Ιωάννα μεταμφιεσμένη σε άντρα- στη Γερμανία, την Ελβετία, την Γαλλία και τη μακροχρόνια παραμονή τους στην Αθήνα (σε αυτό το σημείο τελείωνε το περσινό ανέβασμα της Πάπισσας) και την εγκατάσταση της Ιωάννας στη Ρώμη, την άνοδό της στην εκκλησιαστική ιεραρχία που την οδήγησε τελικά στο παπικό αξίωμα, την ερωτική της σχέση με τον θαλαμηπόλο της, την εγκυμοσύνη και τέλος την αποβολή και τον θάνατό της κατά τη διάρκεια μιας λιτανείας. Η «ανάγνωση» παρουσιάζει βάσιμες ταυτίσεις: η Πάπισσα πατάει στα χνάρια των παιδικών βημάτων της Κορνηλίας (μητέρας του συγγραφέα), ο δε σύντροφος-μοναχός της Φρουμέντιος ταυτίζεται σε σημεία με τον ίδιο τον Ροΐδη, ο οποίος παρουσιάζεται ερωτευμένος με την Ιωάννα-Γαλάτειά του. Οι δύο ιστορίες συνδέονται μέσα από το βιβλίο Πάππισα Ιωάννα του συγγραφέα που διάβασε όλος ο κόσμος και των επιστολών που έγραψε ο ίδιος (με το όνομα του αποστολέα να είναι του αδελφού του), τις οποίες διάβασε μόνο η μητέρα του ώστε να πιστεύει ότι ο μικρός γιός της είναι ζωντανός!
Η Ράνια Οικονομίδου πατάει στην σκηνή και καθηλώνει το κοινό, το ίδιο συμβαίνει με την πάντα εξαιρετική Γιούλικα Σκαφιδά (που με την παπική αμφίεση είναι πολύ εντυπωσιακή) αλλά και με τον Αλέξανδρο Βάρθη που εξελίσσεται σε υποκριτικό θησαυρό (τον χειμώνα τον είδαμε στον ρόλο του γιατρού στον Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι στο Κεφαλληνίας). Ο Αντίνοος επίσης, παρουσιάζει εντυπωσιακή εξέλιξη (σκίζει και στους Αδελφούς Καραμάζωφ στο Τέχνης). Έκπληξη της παράστασης, οι απρόοπτες εμφανίσεις των Νίκου Καραθάνου, Λένας Κιτσοπούλου, Εβελίνας Παπούλια και Βαγγελιώς Ανδρεαδάκη στα βίντεο ( χαρακτηριστικό του Μαυρίκιου) με τους Αγίους που εμφανίζονται σαν όραμα στην Ιωάννα. Μου άρεσε πάρα πολύ η σκηνογραφία του έργου με τις γυάλινες προθήκες (τεράστιες βιτρίνες) για Πάπες και όλη η μεσαιωνική αίσθηση που προσδίδει η Εύα Νάθενα με τα –στην πλειοψηφία τους- μαύρα κοστούμια-ράσα. Φυσικά υπάρχει γυμνό αλλά δεν προκαλεί ενώ μαγική είναι η σκηνή – η μόνη με χρώμα κόκκινο και χρυσό- της ενθρόνισης.
Το παρατεταμένο χειροκρότημα του κοινού ήταν η καλύτερη επιβράβευση του κοινού προς τους συντελεστές της παράστασης, και τον Δημήτρη Μαυρίκιο που και με αυτή του την δουλειά επιβεβαιώνει -με παπική σφραγίδα- τον χαρακτηρισμό «εξαιρετικός σκηνοθέτης».
Παίζουν οι ηθοποιοί: Αντίνοος Αλμπάνης, Σπύρος Ανδρεόπουλος, Αλέξανδρος Βάρθης, Μανώλης Δούνιας, Κωνσταντίνος Μουταφτσής, Δημήτρης Ντάσκας, Ράνια Οικονομίδου, Εύα Οικονόμου-Βαμβακά, Στέφανος Παπατρέχας, Άννα Πατητή, Γιούλικα Σκαφιδά, Γιάννης Φλουράκης και η Αλίκη Αγγελοπούλου. Φιλική συμμετοχή από την οθόνη: Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη, Ευγενία Αποστόλου, Δημήτρης Βανός, Γιάννης Βογιατζής, Αθηνά Ευθυμίου, Νίκος Καραθάνος, Λένα Κιτσοπούλου, Εβελίνα Παπούλια, Έρη Ρίτσου.
Συμμετέχουν επίσης οι ηθοποιοί: Γιώργος Αλεξίου, Κωνσταντίνος Αρνόκουρος, Δήμητρα Βήττα, Δημήτρης Βουτσής, Βασίλης Ζώης, Δημήτρης Κακαβούλας, Αλέξανδρος Καναβός, Αστέρης Κρικώνης, Μάριος Μακρόπουλος, Πάνος Μπόρας, Βαγγέλης Πιτσιλός, Αλεξία Στολιδάκη, Στράτος Τρογκάνης, Παναγιώτα Χαϊδεμένου, Χιονία Χιωτέλλη.